keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Terveisiä s2-opetuksesta


Opetan suomea toisena kielenä 4.-6.-luokkalaisille. Viidennen ja kuudennen luokan oppilaat kirjoittivat ja piirsivät omasta oppimisestaan ja taustastaan. He kirjoittivat myös tervehdyksiä omalla äidinkielellään ja etsivät kuvia vanhasta kotimaastaan tai sen lipusta.

Jään äitiyslomalle 8.2. Loppukevään sijaisuuttani hoitaa Minna-Kristiina Linkala. Olen viihtynyt Malminkartanon ala-asteen koulussa hienosti, ja haluankin toivottaa hyvää loppukevättä kaikille oppilaille, huoltajille ja opettajille.



Liisa Jokinen



 
5A, Sabrin:
Somalian lippu




Kaaba, Saudi-Arabia 






 
5A, Ahmet:


Minun nimeni on Ahmet. Asun Helsingissä. Olen muuttanut Suomeen Turkista. Minun perheeseeni kuuluu isä, äiti, pikkuveli ja 3 siskoa. Harrastan jalkapalloa ja piirtämistä. 


 

5A, Amrita:





 

6A-luokan oppilailta:



"Olen oppinut S2-opetuksessa suomea. Olen oppinut kielioppia.
Parasta tunneilla on, että saa pelleillä melkein niin kauan kun voi.
S2 tunneilla haluaisin oppia suomenkieltä."

"Minä olen asunut Suomessa siitä asti kun olin noin 3-5 kuukautta. Ja muutin Suomeen silloin ja olen asunut täällä siitä asti. Jäin kaipaamaan kotimaassani sukulaisiani ja kaikkea hyvää ruokaa jota sieltä sai. Parasta minun kotimaassani on että siellä on monia sukulaisiani ja kuten sanoin siellä on TODELLA hyvää ruokaa. Hyviä asioita Suomessa on että koulu on ilmaista ainakin 9 luokkaan asti ja ilmainen ruoka kaikissa kouluissa." 

"Parasta s2-tunneilla on ärsyttää opettajia. Olen aina asunut Suomessa. Olen kotoisin Pakistanista. Siellä puhutaan urdua. Osaan vähän urdua mutta meillä puhutaan vain suomea."


"En ole syntynyt Venäjällä. Isäni on venäläinen. Osaan vähän venäjää ja puhun kotona isäni kanssa venäjää."


Tervehdyksiä omalla äidinkielellä  
  
(venäjä, Venäjä)

Moi, hei: Privet

Mitä kuuluu?: Kak dela?

Hei hei: Do svidaniya

(saksa, Saksa)

Hei!

Hallo!

Iloista talvea!

Die freuden des Winters!

Mitä kuuluu?

Wie geht’s?

Hyvää huomenta!

Guten Morgen!

Hyvää yötä!

Gute Nacht!

Hyvää päivänjatkoa!

Habe einen schönen Tag!

(somali, Somalia)
Hei! Marahaba!
Mitä kuuluu? sidee tahay
voi hyvin! waxay noqon kartaa mid aad u

 
(tagalog, Filippiinit)


Filippiinien lippu


Hey! Masaya sa taglamig (hei! hauskaa talvea!)

ang joys ng taglamig ! (iloista talvea!)

kung ano ang iyong ? (mitä sinulle kuuluu?)

ay maaaring maging napaka (voi hyvin)



 
Palestiinan lippu
(arabia, Palestiina)

Hei!  مرحبا
Hauskaa talvea!  متعة في فصل الشتاء
Iloista talvea!  مباهج الشتاء

 



 
6B-luokan oppilailta:

"Me olemme oppineet suomea. Mielestäni lukeminen on parasta tunneilla. Minä asun Malminkartanossa. olen kotoisin Turkista. Olen asunut Suomessa vuoden. Meillä kotona puhutaan kurdia."

"Olen kotoisin Somaliasta. Olen asunut kaksi vuotta Suomessa."

"Muutin 5 vuotta sitten Suomeen Virosta."
Mitä olet oppinut s2-opetuksessa?

"Minä oppesin tosi paljon s2 esimerkki uudet sanat, erilaiset verbit."

Mikä on parasta s2-tunneilla?

"Ei mikä !!!...><"

Mitä haluisit vielä erityisesti oppia s2-tunneilla?

"Lisä Suomea, ja lisä vappa aika!c(="


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti