tiistai 10. syyskuuta 2013

6A:n leirikoulu Suomenlinnassa 29.-30.8.2013

Leirikoulu
29.8 lähdimme koululta n. klo 10.30. Menimme junalla Helsingin rautatieasemalle. Sieltä menimme ratikalla Kauppatorille. Sitten lautalla Suomenlinnaan. Ensiksi menimme hostelliin viemään kamamme ja kävelimme ravintolaan lounaalle. Lounaan jälkeen mentiin Suomenlinnankeskukseen katsomaan laajakangasesitystä. Sitten jäätiin katsomaan museota. Hostellilla majoituimme huoneisiin. Olin 4. huoneessa, jonka ovessa luki Marttinen. Siitä keksimme hauskan perheleikin. Söimme eväämme ja oleskelimme vähän aikaa. Sitten oli tiimikivaa. Illemmalla menimme katsomaan Tykit ja tunnelit esittelyä. Luolat olivat pimeitä ja jännittäviä. Illalla söimme iltapalan. Sen jälkeen harjoittelimme Cup Songia. Nukkuminen oli hankalaa: jotkut höpöttivät ja jotkut halusivat nukkua. Lopuksi Kaisu lauloi meille tuutulaulun ja tuli hiljaista. Aamulla söimme aamupalan, pakkasimme ja lähdimme olympialaisiin. Siellä oli ihan kivoja lajeja. Meidän joukkueen nimi oli Team Beauty. Olympialaiset voittivat joukkue Salamat. Sitten menimme syömään ja sen jälkeen lähdimme lautalla Helsinkiin. Malminkartanon asemalta lähdin suoraan kotiin.

Tykit ja tunnelit
Kun olimme Suomenlinnassa, minun mielestäni paras osa leirikoulua oli tykit ja tunnelit kierros. Silloin kiersimme Suomenlinnan tunneleita. Tunnelit olivat pääosassa Kustaanmiekansaarella, mutta tykit olivat enimmäkseen Susisaarella. Sielläkin oli pari tunnelia. Tunneleissa piti käyttää taskulamppuja, koska siellä oli pimeää. Myös Kustaanmiekansaarella oli pari tykkiä. Tykit olivat isoja. Tunnelit olivat todella ahtaita ja matalia.

Tykit ja Tunnelit
Yksi leirikoulumme ohjelmista oli Tykit ja tunnelit kierros. Olimme meidän majoituspaikassa hostellilla. Opas tuli hakemaan meidät hostellin pihasta. Kun pääsimme pois hostellin pihasta, opas vei meidät Suomenlinnan kartan eteen. Opas kertoi Suomenlinnan historiasta ja kuinka Suomenlinna oli ennen Viaporin linnoitus. Kun lähdimme kartan luota, lähdimme ensimmäiseen linnoitukseen, mikä sijaitsee kukkulan päällä. Sisällä linnoituksessa oli yksi puolustustunneli. Siellä oli tosi pimeää ja märkää. Kun menimme ulos puolustustunnelista, lähdimme katsomaan tykkejä ja ruutivarastoa. Sitten opas vei meidät Kuninkaan Portille. Siellä oli paljon tunneleita ja salatunneleita. Kun lähdimme ”Kuninkaan Portilta” menimme katsomaan isoja tykkejä, mitkä olivat hiekkavallien päällä. Hiekkavallien alla oli puolustustunneleita, joissa pääsimme käymään. Hiekkavallien jälkeen menimme takaisin hostellille.

Ilta
Illalla, ennen kun menimme nukkumaan, pesimme tietenkin hampaat ja vaihdoimme yöpuvut. Luokallamme oli käytössä kolme huonetta. Tytöt olivat yhdessä huoneessa ja pojat oli jaettu kahteen huoneeseen. Aluksi nukkumaanmeno vaikutti rauhalliselta, mutta jostain syystä se ei ollut sitä. Osa halusi nukkua ja jotkut valvoa. Olimme valinneet sängyt, missä nukuimme, jo silloin kun tulimme ensimmäisen kerran huoneeseen, mutta nukkumapaikkoja vaihdettiin silti aika monta kertaa. Opettaja kävi huoneessamme todella monta kertaa, koska huoneestamme kuului juttelua. Lopuksi opettaja tuli laulamaan meille tuutulaulun. Laulun jälkeen hiljennyimme ja nukahdimme.

Hostelli ja ravintola
Yövyimme Suomenlinnan leirikeskuksessa. Meidän huonenumero oli huone 4. Huoneessa oli viisi puista kerrossänkyä, joista käytimme vain neljä. Huoneessa oli myös rautakaappeja. Vessassa oli kaksi suihkua, kaksi vessaa ja kolme lavuaaria. Leirikeskuksessa oli sali, jossa syötiin ja pelattiin. Yläkertaan me lapset emme päässeet. Ravintola oli n. 3 minuutin kävelymatkan päässä. Ravintolan pihalla oli penkkejä ja pöytiä. Sisällä oli biljardipöytä, ruokasali, vessat ja keittiö. Söimme ravintolassa, ja siellä oli hyvää ruokaa.

Ensimmäisenä päivänä söimme lounaaksi makkarakeittoa. Päivällisenä meillä oli perunamuusia ja lihapullia. Seuraavana päivänä söimme Hostellissa aamupalan. Ja vielä lounaalla söimme jauhelihakeittoa ravintolassa.

Leiriolympialaiset
Perjantaina heti aamupalan jälkeen kaikki lähtivät läheiselle kentälle. Ensin ohjaaja muodosti kolme joukkuetta. Sen jälkeen joukkueiden piti keksiä itselleen nimi ja voittotuuletus. Kun kaikki olivat valmiina, olympialaiset alkoivat.

Ensimmäinen laji oli käsipesäpallo. Siinä ensin yksi joukkue oli lyöntivuorossa. Joukkueen piti lyödä jalkapalloa kädellä mahdollisimman kauas ja sitten kiertää omaa joukkuetta. Yhdestä kierroksesta sai yhden juoksun. Muiden pelaajien piti vierittää pallo kaikkien muiden jalkojen alta ja heittää se lukkarille. Pelin voitti Team-Pewds. Seuraava laji oli joukkuepituushyppy. Siinä piti ottaa vauhti ja hypätä viivalta. Seuraava joukkueen jäsenen piti hypätä siitä kohdasta mihin edellinen oli hypännyt. Peli loppui kun kaikki olivat hypänneet. Pituushypyn voitti Team-Salamat. Sen jälkeen tuli ampumajuoksu. Siinä pelaajien piti heittää viisi hernepussia laatikkoon. Aina kun heitti ohi, joutui kiertämään sakkorinkiä ohi heitetyiden hernepussien määrän
verran. Sen voitti Team-Salamat. Sitten oli kaksoislaji. Ensin kaikkien joukkueiden jäsenien piti heittää tikkaa maassa olevaan tikkatauluun ja saada tulokseksi 15 tai yli sen. Sen jälkeen kaikki joukkueen jäsenet pujottautuivat köyden läpi kaikki käsi kädessä. Senkin lajin voitti Team-Salamat. Sitten oli viimeinen laji, hännänryöstö. Siinä, kuten muissakin lajeissa, joukkueet kilpailivat toisiaan vastaan. Pelissä piti laittaa kankaanpalanen housuihin kiinni tai taskuun. Sitten peli alkoi. Pelaajien piti yrittää varastaa toisen pelaajan häntä. Jos menetti hännän, joutui ulos pelistä. Peliä pelattiin kaksi kierrosta. Molemmat kierrokset voitti jälleen kerran Team-Salamat. Sen jälkeen olympialaiset loppuivat. Ensimmäinen sija oli Team-Salamat. Toinen sija oli Team-Pewds. Ja kolmas sija oli FcSuperman.

Tiimikivaa
Leirikoulussa oli aluksi tiimikivaa. Tiimikivassa meidän piti ensiksi miettiä miten saisimme itsemme toisellepuolelle, niin se oli niin kuin peilikuva. Lopulta keksimme yhdessä miten suorittaisimme tehtävän. Keksimme, että jokaisen pitää mennä kyykyyn, jotta toinen voisi mennä hänen ylitsensä. Kun olimme saanet tehtävän tehtyä, saimme seuraavan tehtävän.

Leirikoulussa oli ohjelmana esim. ”Tiimikivaa”. Siinä teimme kaikenlaisia vaikeita tehtäviä. Ensimmäisessä tehtävässä meidän piti seistä lankulla ja vaihtaa järjestys peilikuvaksi ilman, että kukaan koski maahan. Toisessa tehtävässä suuren ympyrän keskellä oli kaksi halkoa, ja ne piti saada pois ympyrän sisältä käyttämällä vain kahta köyttä. Halko ei saanut myöskään laahata maata. Kolmannessa tehtävässä meidän piti tehdä Tangram-paloista neliö. Neljännessä piti muodostaa kuudesta tikusta neljä samankokoista kolmiota. Viidennessä tehtävässä meidän piti löytää 4x5 ruudukosta Salainen polku, jossa käytettiin kaikki ruudut.