perjantai 21. syyskuuta 2012

Millainen on turvallinen koulu?


5-6b –luokan oppilaiden  mietteitä turvallisesta koulusta:

Turvallisessa koulussa autetaan toista. Turvallisessa koulussa ei kiusata muita.
Jos joku on yksin, mennään kysymään haluaako hän olla yksin. Koulussa ei saa juosta, muuten voi käydä köpelösti. Toisten omaisuutta ei saa viedä. Koulussa ei saa puhua rumia.

Ulkona ei saa töniä ulkovälineissä. Koulun rajoja ei saa ylittää, että välitunti valvojat näkee missä kuljet! Koulun omaisuutta ei saa rikkoa. Koulussa kaikilla pitää olla hyvämieli! 
Minä en tuo ikinä reppua luokan eteen välitunnilla. Olen aina ajoissa oppitunnilla. En kiusaa ketään. Kuuntelen opetusta, missä tahansa olenkin. En sotke luokassa. En heitä lumipalloja. En poistu koulun alueelta. Teen tehtävät hyvin ja oikein. En ikinä väitä vastaan. Olen ystävällinen kaikille. En lintsaa koulusta. Olen ruokailussa kauniisti. Kielenkäyttöni on kaunista. En häiritse oppituntia. Tällainen on turvallinen koulu!

Olen aina ajoissa oppitunnille. Olen ystävällinen kaikille. En heitä lumipalloja välkällä. En sotke luokkaa enkä käytäviä. Uskallan pyytää anteeksi, jos olen pahoittanut jonkun mieltä tai satuttanut. Kuuntelen opetusta. Teen tehtävät hyvin. En lintsaa koulusta.

Turvallinen koulu on koulu, jossa ei kiusata. Ei saa töniä tai lyödä. Eikä saa juosta käytävillä. Ei saa huutaa tai töniä käytävällä. Pitää ottaa muut leikkiin mukaan. Ei saa heittää kiviä tai lumipalloja. (Eikä saa mennä jäälle). Pitää totella opettajaa. Pitää olla ystävällinen muille. Pitää auttaa toisia. Pitää keskittyä opetukseen. Ei saa käyttää puhelinta välitunneilla.

Turvallisessa koulussa pitää noudattaa koulun mukaisia sääntöjä. Välitunneilla ei saa kiusata muita koosta riippuen. Jos näet että jotain kiusataan niin mene väliin ja kerro opettajalle heti! Älä kiusaa muita vaikka toinen kiusaisi sinua vaan mene sanomaan opettajalle. Tunneilla ei saa häiritä muita, vaan anna muille työrauha. Opettajaa pitää totella, opettajan käskyjä pitää noudattaa. Pitää olla muille ystävällinen. Ei saa olla kiusanhenkinen muille. Ei saa haukkua muita. Ei saa juosta käytävillä. Ruokalassa pitää antaa muille ruokarauha.
Teimme ryhmätyöt turvallisuuteen liittyvistä asioita ja esitimme ne koko koululle yhteisessä aamunavauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti